مقالات

طراحی سایت با وردپرس چرا و چگونه؟

طراحی وب سایت با وردپرس 1

طراحی سایت با وردپرس

یکی از محبوب ترین و معروف ترین، CMS های جهان وردپرس است. این سیستم مدیریت محتوا دارای طرفداران بسیار زیادی است و افراد زیادی از آن برای طراحی سایت های خود استفاده می کنند. اگر شما هم تازه با این سیستم مدیریت محتوا آشنا شده اید و قصد طراحی وب وبسایت با وردپرس را دارید، بهتر است با دنیای وردپرس همراه باشید. امروز تمامی مزایا و معایبی که طراحی سایت با وردپرس می تواند داشته باشد را با هم مورد بررسی قرار می دهیم.

زبان برنامه نویسی وبسایت

اگر یک طراح سایت باشید، احتمالا یکی از سوالات متداول و همیشگی مشتریان شما این است که زبان برنامه نویسی که برای طراحی سایت انتخاب می کنید، چیست؟ تعداد زیادی از مشتریان شما تنها اسم زبان های برنامه نویسی را بلدند و در مورد مزایا و معایب استفاده از هرکدام معمولا اطلاعات خیلی کمی دارند. شاید حتی کارفرمایی داشته اید که از شما خواسته است، سایت مدنظرش را با زبان و پلتفرم خاصی طراحی و راه اندازی کنید.

برنامه نویسان حرفه ای می دانند که بهترین زبان برای طراحی وبسایت، زبانی است که بتواند مشتریان را به خواسته برساند و کد کمتری نوشته شود تا حجم سایت برای بارگذاری کمتر باشد. در این مقاله بصورت اختصاصی طراحی وبسایت با وردپرس مدنظر قرار گرفته است. مزایا و معایبی که در ادامه آن ها را بصورت یک به یک بررسی می کنیم، در واقع نکاتی هستند که با کمک افراد حرفه ای، بدست آمده اند!

وردپرس و ورود آن به دنیای اینترنت

در گذشته نه چندان دور که تازه وردپرس به دنیای اینترنت وارد شده بود، برای وبلاگ نویسی و درست کردن سایت های شخصی مورد استفاده قرار می گرفت! تنها چند سال بعد از این موضوع برنامه نویسان زیادی متوجه امکانات بی نظیر و انعطاف های بالای آن شدند. همین موضوع باعث شد که امروزه بیش از 90 درصد از سایت های جهان برای مدیریت محتوای خود از پنل قدرتمند وردپرس استفاده کنند.

یکی از زیبایی ها و مزیت های وردپرس، برنامه نویسی آن با زبان قدرتمند PHP است. PHP قابلیت های زیادی برای وردپرس توانسته است ایجاد کند که نمونه های آن افزونه های قدرتمند زیادی است که می توانید برای مدیریت سایت خود از آن ها استفاده کنید. اگر شما طراحی وبسایت با وردپرس را دارید، باید امکاناتی نظیر هاست و دامنه داشته باشید تا در راه اندازی وبسایت با مشکلی برخورد نکنید.

دامنه و هاست سایت وردپرسی

برای خرید دامنه لازم نیست که کار خاصی انجام دهید، شما می توانید دامنه ملی ایران یا دامنه .COM را از سایت های معتبری که در این زمینه در حال فعالیت هستند، خریداری کنید. مسئله ای که شاید کمتر به آن توجه شود، هاست مناسب برای سایت وردپرس است. شما نمی توانید از هر نوع هاستی استفاده کنید چرا که ممکن است در عملکرد و سرعت کار شما تاثیر بگذارد.

به شما توصیه می کنم پس از طراحی وبسایت با وردپرس، هنگام خرید هاست دقت کنید که هاست لینوکسی بخرید! البته در بیشتر فروشگاه ها و سایت هایی که خدمات هاستینگ ارائه می کنند، محصول و خدمتی به نام هاست وردپرس دارند که کار شما را آسان تر می کند. در ادامه می خواهیم در مورد مزیت های طراحی وبسایت با وردپرس بیشتر صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

مزایای طراحی وبسایت با وردپرس

وردپرس متن باز یا Open Source  است

اگر برنامه نویس هستید، می دانید که متن باز بودن یک برنامه چه امکانات خارق العاده ای را در اختیار شما قرار می دهد. متن باز یا Open Source بودن یک برنامه به توسعه دهندگان و طراحان سایت این امکان را می دهد که کدهای دلخواه و مورد نیاز خود را بدون محدودیت به برنامه اضافه کنند و حتی آن را در اختیار سایر افراد قرار دهند.

این مزیت کمک می کند تا طراحان سایت برای طراحی وبسایت با وردپرس نیازی به کدنویسی از آغاز نداشته باشند و بتوانند به راحتی برنامه هارا طبق نیازهای خود تغییر دهند. البته این موضوع از نظری هم می تواند به عنوان یکی از نقاط ضعف وردپرس از نظر امنیت محسوب شود. بهتر است که اگر در این زمینه تجربه ای ندارید، ابتدا با یک برنامه نویس حرفه ای صحبت کنید تا کدی که قصد توسعه آن را دارید، حاوی کد های مضر یا معیوب نباشد که در آینده بتواند توسط برنامه نویس اصلی برای سایت شما، مشکلاتی ایجاد کند!

راحتی در مدیریت محتوای سایت

اگر سایت شما وردپرسی باشد، نیازی به داشتن دانش فنی برای مدیریت آن وجود ندارد! شما می توانید با حداقل اطلاعات فنی که دارید سایت را مدیریت کنید و تغییرات دلخواه را افزوده کنید. البته مهم است که برنامه نویسی شما توسط شخصی انجام شده باشد که این قابلیت ها و امکانات را برای شما در نظر گرفته باشد. متاسفانه برخی از کدنویسان جوان و آماتور با طراحی یک سایت وردپرسی، نمی توانند پنل مدیریت سایت را به طور کامل در اختیار مشتری قرار دهند.

اگر می خواهید که به آسانی محتوای سایت خود را مدیریت کنید، بهتر است که از یک طراح سایت حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید. تیم دنیای وردپرس که متشکل از افراد حرفه ای در این زمینه است،می تواند نیازهای شما در این رابطه را به طور کامل حل کند.

در پنل مدیریتی وردپرس هر شخصی که مدیریت یا وبسمتری سایت را بر عهده دارد، می تواند صفحات جدیدی به سایت اضافه کند و یا محتوای جدیدی تولید کند. تصاویر جدید را بارگذاری نماید و یا آدرس صفحات را تغییر دهد. این موارد بدون هیچ دانش برنامه نویسی قابل اجرا هستند.

تنها چیزی که شخص برای مدریت وبسایت وردپرسی خود نیاز دارد، اتصال به اینترنت است.

تنوع در افزونه ها و پلاگین ها

شاید بتوان مهم ترین مزیتی که برای وردپرس در نظر گرفت، تعداد زیاد افزونه ها و پلاگین هایی است که می توانید، آن ها را دانلود کنید و یا حتی بخرید. برای طراحی وبسایت با وردپرس شاید شما نیاز به امکاناتی داشته باشید که کدنویسی آن ها کمی زمان بر است. افزونه هایی هستند که در این زمینه به شما کمک کنند، پس در نتیجه زمان طراحی سایت کاهش می یابد.

شما بر اساس امکاناتی که افزونه ها در اختیار شما قرار می دهند، می توانید آن ها را بخرید! همچنین نکته ای که شاید در مورد افزونه ها نمی دانستید، این است که اکثر آن ها بصورت کاملا رایگان ارائه شده اند و نیازی به پرداخت پول برای آن ها نیست!

توسعه پذیری بالای وردپرس

خوشبختانه وردپرس امکاناتی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد که باعث می شود، آن ها بدون سختی و در کمترین زمان سایت خود را توسعه دهند و یا امکاناتی را به آن اضافه کنند. این توسعه پذیری تنها لازم نیست که با کدنویسی انجام شود بلکه استفاده از افزونه ها و پلاگین هایی که همین امکانات را در اختیار شما قرار می دهند، نیز مناسب است.

نکته ای که اکثر توسعه دهندگان جوان در مورد آن بی اطلاع هستند، امکانات بسیار بالای وردپرس برای وبلاگ نویسی و مجلات سایت های بزرگ است. اگر شما یک سایت وردپرسی داشته باشید، می توانید با راه اندازی بخش وبلاگ امکانات زیر را داشته باشید:

• راه اندازی خبرنامه و فرستادن ایمیل

• راه اندازی بخش RSS

• قابلیت ثبت کامنت بصورت حرفه ای توسط بازدید کنندگان سایت

• و …

اگر قصد راه اندازی یک مجله یا وبلاگ برای برند یا کسب و کار خود دارید بهتر است که از وردپرس و امکانات بی نظیر آن استفاده کنید.

انعطاف پذیری در طراحی

توسعه دهندگانی که با استفاده از وردپرس، کارهای خود را انجام می دهند بارها این موضوع را مطرح کرده اند که وردپرس پلتفرمی بسیار انعطاف پذیری است و به راحتی شما قادر هستید که آن را شخصی سازی کنید. شما می توانید سایت خود را به راحتی با ایجاد صفحات جدید و یا چینش صفحات تغییر دهید. این موضوع باعث می شود که مقیاس پذیری بالایی در این زمینه داشته باشید.

شما به عنوان یک مدیر وبسایت و یا برنامه نویس، می توانید تعداد صفحات نامحدودی ایجاد کنید و نگران سرعت بارگذاری سایت خود نباشید! همچنین اگر شما نیاز دارید که به کارمندان یا هم تیمی های خود، دسترسی های مختلفی از سایت بدهید، این کار به راحتی قابل انجام است و نیازی نیست که نگران چیزی باشید.

به این طریق شما می توانید، کارمندان و یا حتی اعضای تیم خود را به راحتی مدیریت کنید تا مشکلی برای شما پیش نیاید! مسئله ای که شاید برای شما به عنوان یک مدیر وبسایت پیش بیاید این است که آیا برای تغییر و بروز رسانی صفحات وبسایت یا افزونه ها، نیاز به دانش برنامه نویسی خاصی دارد؟ جواب نه است! این کارها به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت شما انجام می شوند، پس نگران نباشید.

معایب طراحی سایت با وردپرس

تا حالا با مهم ترین مزیت هایی که طراحی وبسایت با وردپرس دارد را با هم مورد بررسی قرار دادیم، اما مسئله ای وجود دارد که آن معایبی است که در کنار این مزایا وجود دارد و معمولا در رابطه با آن ها با شما صحبت نمی شود و شما اطلاعات زیادی در این زمینه ندارید! در بالاتر که در مورد مزیت متن باز یا Open Source صحبت کردیم، کمی هم در مورد مشکلات امنیتی این مزیت که به عنوان نقطه ضعف نیز هست، اشاره کردیم. البته اگر شما طراحی وبسایت خود را به یک برنامه نویس حرفه ای و با تجربه در این زمینه بسپارید، تا حدود زیادی این ضعف ها را  از بین می برید!

هر که بامش بیش، برفش بیشتر

حتما این ضرب المثل قدیمی را شنیده اید و می پرسید که چه ربطی به وردپرس و نقاط ضعف آن دارد! در یک سایت وردپرسی هر تعداد افزونه یا پلاگین بیشتر نصب باشد، سرعت بارگذاری سایت پایین تر می آید. در واقع پلاگین بیشتر برابر است با سرعت پایین تر.

در این مسئله که افزونه ها می توانند، امکانات بی نظیری را به شما ارائه دهند، هیچ شکی نیست، اما باید در نظر بگیرید که اگر از تعداد زیادی افزونه برای سایت خود استفاده می کنید، سرعت بارگذاری و عملکرد سایت تا حد زیادی کاهش پیدا می کند و این می تواند یک مسئله جدی برای شما باشد. شخص حرفه که طراحی وبسایت با وردپرس را انجام می دهد، تمام تلاش خود را می کند تا حدالامکان از تعداد کمی افزونه استفاده کنید و بقیه امکانات مورد نیاز کارفرمای خود را با کدنویسی بهینه برآورده کند.

طراحان وبسایت آماتور با توجه به دانش کمی که دارند، از پلاگین ها به جای کدنویسی بیشتر استفاده می کنند که باعث می شود سایت وردپرسی شما دچار مشکل شود. اگر به دنبال تیم حرفه ای هستید که سایت شما را بدون داشتن این مشکل طراحی کنند از تیم طراحی وبسایت با وردپرس، سایت دنیای وردپرس استفاده کنید که تجربه زیادی در این زمینه دارد.

به روزرسانی های مداوم و مستمر وردپرس

این موضوع را نمی توان به طور قطع یک نقط ضعف و یا نقطه قوت دانست چرا که وردپرس برای برطرف کردن مشکلات و همسان سازی خود با تغییرات تکنولوژی، بروز رسانی می کند. در گاهی اوقات ممکن است که این بروزرسانی ها و آپدیت ها باعث تغییراتی در صفحه سایت شوند و

یا ظاهر آن را بهم بریزند. البته گاهی اوقات ممکن است که در عملکرد یک افزونه هم مشکل ایجاد کنند.

برای رفع این مشکل کافی است که از برنامه نویس یا طراح وبسایت خود بخواهید که این مشکلات را حل کند. البته گاهی اوقات پیش می آید که پشتیبانی یک تیم طراحی وبسایت با وردپرس قوی نباشد و نتواند مشکلات شما را به درستی حل کند! بهتر است مشکلات خود را با ما در

میان بگذارید تا در سریع ترین زمان ممکن، آن ها را برای شما حل کنیم.

استفاده بیش از حد فضا

هرچقدر که تعداد افزونه ها و پلاگین های مورد استفاده شما بیشتر باشند، فضای بیشتری از سرور و هاست شما درگیر می شود. در این مواقع شما نیاز به ارتقا سرور یا هاست خود دارید که مشمول هزینه می شود! البته اگر شما در ابتدا از یک هاست مخصوص وردپرس استفاده

کرده باشید، معمولا این اتفاق برای شما پیش نمی افتد.

اگر تصمیم گرفتید که با استفاده از وردپرس سایت خود را طراحی کنید، دانستن نکات و موراد زیر احتمالا برای شما سودمند خواهد بود.

نحوه کار با وردپرس

اگر تصمیم گرفته اید که طراحی وبسایت با وردپرس را انجام دهید در ابتدا نیاز دارید که وردپرس را دانلود کنید و آن را بر روی وب سرور خود نصب کنید. پس از طراحی وبسایت با وردپرس، محتویات آن را بارگذاری کنید. پروسه بارگذاری اطلاعات قالب و موارد این چنینی ممکن است حدود 5 دقیقه زمان ببرد.

بدون افزودن افزونه یا پلاگین خاصی وردپرس دارای یک ویرایشگر متن ساده است که به شما کمک می کند تا محتوا های خود را تولید و منتشر کنید. همچنین می توانید محتواهای قبلی را منتشر کنید.

تاریخچه وردپرس

برای اولین بار وردپرس توسط یک برنامه نویس فرانسوی به نام میشل والدریگی در سال 2001 آغاز به کار کرد. میشل وردپرس را با زبان قدرتمند PHP برنامه نویسی کرد. حدود دو سال پس از راه اندازی وردپرس، میل والدریگی دو شریک دیگر پیدا کرد تا در این زمینه و توسعه وردپرس به

او کمک کنند. مایک لیتل و مت مالنوگ این دو نفر بودند که با میشل والدریگی وردپرس را توسعه دادند.

خوشبختانه از زمان ارائه اولین نسخه وردپرس تا اکنون شاهد رشد بی نظیر این سیستم مدیریت محتوا بوده ایم، به صورتی که در هر بار ارتفا امکانات آن افزایش پیدا کرده است.

پشتیبانی وردپرس و محبوبیت آن

وردپرس و همه گیر بودن آن در تمامی سایت های جهان باعث می شود که تعداد افرادی که در این زمینه اطلاعات دارند و خدمات ارائه می کنند، بسیار زیاد باشد. همین موضوع باعث می شود که وردپرس محبوبیتی جهانی پیدا کند و ارائه دهندگان خدمات در این زمینه زیاد باشند.

جامعه وردپرس و تمامی کسانی که از وردپرس استفاده می کنند، هزاران تکنیسین و برنامه نویس دارد که بصورت داوطلبانه به شما کمک می کنند تا مشکل خود را حل کنید. اگر برای شروع کار خود سرمایه کمی دارید و می خواهید که در زمینه طراحی وبسایت با وردپرس اطلاعات جامعی بدست آورید، بهتر است در فروم ها و تالارهای گفت و گوی وردپرس، عضو شوید و از اطلاعات اعضای آن استفاده کنید. شما با عضویت در این تالارهای گفت و گو می توانید، سوالات خود را به راحتی بپرسید و از جواب آن ها را در سریع ترین زمان ممکن پیدا کنید.

نتیجه گیری

طراحی سایت با وردپرس اگر شما می خواهید که در دنیای امروز پیشتاز باشید، داشتن یک وبسایت برای پیدا کردن مشتریان جدید می تواند به شما کمک زیادی بکند. اگر قصد طراحی وبسایت با وردپرس دارید، بهتر است در ابتدا برنامه نویس یا تیم حرفه ای در این زمینه پیدا کنید.

برنامه نویس حرفه ای به شما کمک می کند تا از مزیت های وردپرس بیشترین استفاده را ببرید.

همچنین یک برنامه نویس حرفه ای می داند که چطور باعث کاهش نقاط ضعف سایت شما بشود. اگر در این زمینه سوالی دارید و یا مشاوره می خواهید، می توانید از طریق صفحه تماس با ما، با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *